کد خبر: ۷۲۱۶
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

دانش‌آموزی که نرم‌افزار کمک‌درسی می‌سازد

فاطمه جوادی با طراحی یک برنامه نرم‌افزاری به دانش‌آموزان محروم خدمت می‌کند.

اینجا هر‌کس سؤالی درباره تکنولوژی، رایانه و... داشته باشد، از فاطمه می‌پرسد. او اطلاعات بسیاری در حوزه برنامه‌نویسی دارد. بااینکه هنوز به‌طور تخصصی وارد دنیای فناوری نشده است، توانسته چند برنامه درسی برای بچه‌ها بسازد تا به نمونه‌سؤالات و مطالب بیشتری دسترسی داشته باشند. نام مهم‌ترین برنامه‌ای را که ساخته، «پژواک» گذاشته است.

او با این برنامه امکانی را فراهم کرده است تا بچه‌ها راحت و سریع به نمونه سؤالات و فیلم‌های آموزشی بهترین مدرسان کشور دسترسی داشته باشند. هنوز این برنامه را به‌طور عمومی در بازار عرضه نکرده است، اما دانش‌آموزان دبیرستان امام‌رضا (ع) از آن استفاده می‌کنند.

فاطمه جوادی ساکن خیابان شهید‌شیرودی و دانش‌آموز پایه یازدهم این مدرسه است. به زبان انگلیسی مسلط است و مشغول یادگیری زبان‌های دیگر؛ اما برنامه‌نویسی و تکنولوژی، علاقه اصلی اوست.


- علاقه تو به این حوزه از چه زمانی شروع شد؟
سال هشتم بودم که تصمیم گرفتم برای پروژه‌های درسی، کاری متفاوت انجام بدهم و انیمیشن‌های ساده و کوتاه بسازم. با گوشی قدیمی‌ای که داشتم، در سایت‌های مختلف می‌چرخیدم و دنبال برنامه‌های انیمیشن‌سازی بودم. با کلی دردسر توانستم چند کارکتر ساده خلق کنم.

- چه شد که سال گذشته به فکر ساخت برنامه پژواک افتادی؟
دوستان مجازی بسیاری دارم که در مناطق به‌شدت محروم زندگی می‌کنند. یکی از دوستان زابلی من حتی معلم خوبی برای یادگیری دروس نداشت. من با ساخت این برنامه، هم به این افراد کمک کردم، هم ثابت کردم که با کمترین امکانات هم می‌توان برنامه ساخت.

- درباره این برنامه بیشتر توضیح می‌دهی؟
برای ساخت این برنامه از قالب‌های رایگانی که در اینترنت موجود بود، استفاده کردم. در پژواک، کل دروس پایه دهم برای همه رشته‌ها موجود است. روی هر درسی که کلیک کنید، گزینه‌های مختلف برای شما نمایش داده می‌شود؛ نمونه‌سؤالات شب امتحان، جزوه‌ها، فیلم‌های آموزشی و.... برای فیلم‌های آموزشی، بهترین استادان کشور را انتخاب کردم. فیلم‌های پر‌بازدید سایت آپارات را جست‌و‌جو کردم و لینک آن را برای هر درس گذاشتم.

- واکنش دوستان و اطرافیان بعد از استفاده از برنامه پژواک چه بود؟
این برنامه دست‌به‌دست بین بچه‌های مدرسه چرخید. همه می‌گفتند کارشان راحت‌تر شده است و حالا دسترسی آسان‌تر و سریع‌تری به مطالب آموزشی دارند. بخش سؤالات شب امتحانی هم بیشترین طرفدار را داشت و در شب‌های امتحان، بچه‌ها از این بخش استفاده کردند.

- این برنامه چه کم و کاستی‌هایی دارد؟
در نظر دارم که بخشی با نام کارگاه مشاوره هم به برنامه اضافه کنم تا بچه‌ها بتوانند با مشاوران تحصیلی در ارتباط باشند. طراحی برنامه هم باید حرفه‌ای‌تر باشد. هنوز یک سال دیگر کار لازم دارد. بعد از آن این اپ را در اینترنت به اشتراک می‌گذارم تا دانش‌آموزان بیشتری به آن دسترسی داشته باشند.

- چه برنامه‌های دیگری طراحی کرده‌ای؟
برای درس زیست‌شناسی هم برنامه‌ای مربوط‌به گیاهان مختلف طراحی کرده‌ام. در این برنامه، شما می‌توانید اطلاعات متفاوتی درباره گیاه‌شناسی بخوانید.

- اگر به عقب بر‌گردی، چه کاری را انجام نمی‌دهی؟
از مسیری که طی کردم، راضی هستم، اما بهتر بود به‌جای رشته تجربی، رشته ریاضی را انتخاب می‌کردم. علاقه اصلی من آی‌تی و هوش مصنوعی است.

ارسال نظر